facebook youtube

Щоб придбати дешевий китайський, але новий автомобіль середньостатистичному українцю, який отримує 8 тисяч гривень на місяць, доведеться відкладати половину своєї зарплатні впродовж цілих 8 років.

Однак є альтернатива: цей німець у Польщі коштує лише півтори тисячі доларів.  За ці ж гроші на вторинному українському ринку можна купити щось на кшталт «Москвича» 85-го року. Ось і бачимо причину популярності так званих «євроблях», розповідає Головний редактор ГСУ Дмитро Костюк.

Нині в Україні, за різними даними, від 350 тисяч до 2 млн авто на єврономерах. Однак, абсолютна більшість із них «поза законом», адже заїхали сюди без сплати податків. 8-го листопада під тиском протестувальників біля будівлі парламенту Верховна Рада прийняла два важливі законопроекти, які кардинально змінюють правила гри, а ЗМІ замайоріли заголовками про поступки автовласникам та остаточне вирішення проблеми «євроблях».

 

Якщо законопроект підпише спікер та президент, за розмитнення авто потрібно буде сплатити акциз, ввізне мито (до 10%), податок до пенсійного фонду (3-5%) та ПДВ (20% від вартості авто, акцизу та ввізного мита).

Сума акцизного податку дорівнюватиме базовій ставці, помноженій на коефіцієнт двигуна та коефіцієнт віку автомобіля. При цьому в перші 90 днів після того, як закон набуде чинності, діятиме знижка в половину вартості акцизу. 

Базова ставка залежить від типу двигуна: для бензинового вона варіюється від 50 (п'ятдесяти) до 100 євро, для дизельного – 75 -150 євро в залежності від об'єму двигуна. 

сайт еспресо графіка 1
Таким чином, акцизний податок буде меншим за той, що діє сьогодні. Водночас, акциз на старі авто буде вищим через віковий коефіцієнт.
Введення законопроектом вікового коефіцієнту викликало обурення власників єврономерів. Співзасновник організації «Авто Євро сила» Андрій Щербина пояснює формулу нарахування акцизу на прикладі власного автомобіля.

"Це Ауді, яка коштує в Європі десь близько трьох тисяч євро.  Два з половиною умножити на 75, на дизель, і помножити на вік, коефіцієнт віку даного автомобіля, цьому автомобілю 13 років. Тобто по ітогу сума получається більша, ніж цей автомобіль вартує. Близько 4 з половиною тисяч євро", - розповідає він.

Навіть зі знижкою на акциз упродовж трьох місяців ціна розмитнення – непідйомна, - обурюється й інший власник авто з іноземною реєстрацією Михайло Соловйов.

"Купил я его в Эстонии за тысячу евро. Даже при вот этом сроке на 90 дней 50% скидки, мне надо будет заплатить тысячу евро за растоможку. Зачем такой закон?", - запитує він.

Активіст переконаний: через дорогий акциз розмитнення здійснять не більше 15 відсотків автовтовласників. І лише новіших залізних конячок з меншим об'ємом двигуна. Отже, законопроект не вирішить проблему, а «євробляхи» не зникнуть з українських доріг.

Коли закон набуде чинності, податкові зміни торкнуться усіх, хто імпортуватиме легкові транспортні засоби в Україну. Якщо ж акциз для авто десяти-двадцятирічної давності буде більшим, ніж їхня фактична вартість, то нові автомобілі подешевшають.

Так, в інформаційно-аналітичній групі "Автоконсалтинг" порахували:

На популярний автомобіль Skoda Octavia з бензиновим двигуном 1,8 літрів ставка акцизу сьогодні становить 480 євро. За новою формулою вона буде на рівні 90 євро.

Для Mercedes-Benz S-Class з двигуном об'ємом 4 літри акциз нині – 8 800 євро. За новою формулою він скоротиться до 392-х євро. На Land Cruiser 200 з двигуном об'ємом 4,6 акциз сьогодні – 10 тис євро. Після вступу в дію нових законів він становитиме значно меншу суму - 460 євро.

Для порівняння, акциз на 15-річне авто з бензиновим двигуном об'ємом 4 літри складе цілих 6 тисяч євро. Гендиректор ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ АСОЦІАЦІЇ АВТОМОБІЛЬНИХ ІМПОРТЕРІВ І ДИЛЕРІВ ОЛЕГ НАЗАРЕНКО вважає прийняті законопроекти вигідними для євро-автовласників і несправедливими по відношенню до автоімпортерів.

"Громадянам України зменшили цими законами в 5 - 38 разів, в залежності від об'єму двигуна, акцизний збір - це дуже позитивно. Якщо говорити про корпоративні інтереси автоімпортерів, то, звичайно, є дискримінація, є несправедливість. Чому, наприклад, Верховна Рада скасувала всякі екологічні обмеження при ввезенні старих автомобілів, можна завести хоч коптящий автомобіль", - говорить Назаренко.

З 2016 року в Україні діяв стандарт екологічної безпеки Євро-5, який передбачав, що імпортоване авто має бути випущене не раніше 2010 року. Зараз вимогу про екологічну норму Євро-5 скасували взагалі. Тож в Україну буде дозволено завозити автівки будь-якого віку. Ця зміна дозволяє легалізувати «євробляхи», однак, думки експертів щодо необхідності такого кроку розділилися.

Старший економіст CASE Україна Володимир Дубровський звертає увагу на відсутність фінансових можливостей у більшості громадян купувати нові дорогі авто.

"Бідна країна не може собі дозволити того, що можуть собі дозволити багаті, в тому числі і в плані екології, на жаль", - зазначає він.

Експерт вважає нові ставки акцизу несправедливими, прогнозує, що значна частка власників «євроблях» не буде їх розмитнювати та наголошує на катастрофічних втратах в зв'язку з цим для держбюджету.

Компромісним вважає рішення Верховної Ради ГОЛОВА КОМІТЕТУ ЕКОНОМІСТІВ УКРАЇНИ Андрій Новак

"Повністю звільняти від сплати податків не можна було, бо це тоді несправедливо по відношенню до тих, хто сплачував в свій час податки за б/у автомобілі і особливо несправедливо по відношенню до тих українців, які купували і купують нові автомобілі в українських автосалонах.  Зараз уже економічних причин для акцій протесту немає. Якщо вони будуть далі тривати, то це означає що учасники акцій вже стають інструментом політики", - каже Новак.

При цьому, держава повинна захищати своїх громадян від надмірної кількості старих авто, - вважає економіст.

Захистити від засилля «євроблях» покликаний і другий, прийнятий Верховною Радою законопроект №8488, який вводить нову систему штрафів. Перш за все, він дозволяє українцям купити в режимі тимчасового ввезення лише одне авто. Тим, хто привіз і передав таку машину у треті руки або на запчастини, загрожує штраф у розмірі 17 тис. грн.

сайт еспресо графіка 3 штрафи

Також заборонено використовувати такі авто в підприємницькій діяльності, наприклад, в таксі. За порушення передбачений штраф 34 тис грн. Той, хто заїжджатиме на територію України після ухвалення закону, матиме 30 днів на розмитнення. Якщо запізнитися з реєстрацією більш ніж на місяць – штраф 170 тис. грн. або конфіскація авто за рішенням суду. Відповідне покарання загрожує що за порушення строків тимчасового ввезення, то й строків транзиту. 
Для тих, хто вже є власником авто з іноземною реєстрацією, передбачений перехідний період у півроку, - пояснює СТАРШИЙ ЮРИСТ ЮРИДИЧНОЇ КОМПАНІЇ JURIMEX ОЛЕНА ЧУЙКО.

Зазвичай авто в Україну ввозить і передає в користування українцю третя особа — так званий «верблюд». Часто він не є реальним власником, а ввезена машина у базі митниці може мати статус порушника. Послуга «перегону» автомобіля коштує від 500 до півтори тисячі доларів. Відомі випадки, коли на одну фірму або особу-іноземця було оформлено сотні автомобілів. Якщо законопроекти вступлять у дію, сотні тисяч українців зіштовхнуться з проблемою пошуку фактичного власника, відтак, отримати на руки акт купівлі-продажу авто та розмитнити його буде складно.

ГСУ Випуск № 28

№ 6

№ 5

№ 4

№ 3

№ 2

№ 1