Як витрачали та де брали гроші кандидати в президенти в матеріалі Дмитра Костюка, програма "ШУСТРОВА LIVE" телеканал "Еспресо".
Соцмережі, телебачення, зовнішня реклама, агітаційні турне - президентська гонка-2019 охопила усі можливі канали комунікації з виборцями та стала найдорожчою в історії України. Відповідно до офіційних звітів кандидатів у президенти, найбільше на виборчу кампанію витратив Петро Порошенко – 410 мільйонів гривень. Друга – Юлія Тимошенко – 163 мільйони, третій Олександр Вілкул – 111 мільйонів, далі Анатолій Гриценко – 101 мільйон, Сергій Тарута – 96 мільйонів. Володимир Зеленський – шостий, 93 мільйони гривень.
За підсумками першого туру, цьогорічні вибори вже стали значно дорожчими за кампанію 14-го року. Минулі вибори президента обійшлися Петру Порошенку в 96 з половиною мільйонів, Юлії Тимошенко – у 67 мільйонів, Анатолій Гриценко витратив лише 7 з половиною мільйонів проти 101-го цьогоріч.
Поточна кампанія яскраво засвідчила: сума витрачених грошей не є пропорційною кількості отриманих голосів. За підрахунками Комітету виборців України, найдорожчою вартість голосу була для Романа Насірова. Кандидат витратив на агітаційну кампанію та заставу 2,5 млн. грн. і отримав підтримку лише 2 507 виборців. Тобто, вартість одного голосу склала 997 грн. На другому місці Сергій Каплін: витрачено 12,6 млн., отримано менше 15 тисяч голосів. Вартість голосу – 849 грн. Натомість, найменш дорогими виявилися голоси виборців для Ігоря Смешка. Вартість одного голосу склала лише 4 грн.
Вартість голосу за Володимира Зеленського склала 16 грн, а за Петра Порошенка - 141 грн. Кандидати витратили сотні мільйонів. Хто спонсорував виборчі кампанії та на що саме пішли кошти?
Спустити півтори сотні мільйонів гривень на рекламу, щоб зрештою знятися з виборів. Платити кровно заробленими, не знаючи за що і скільки. Україна - найбагатша країна Європи, принаймні за витратами на вибори.
Це Сергій Тарута – екс-кандидат у президенти, що найбільше вразив масштабами своєї білбордної кампанії. За підрахунками громадського руху «ЧЕСНО», народний депутат витратив на рекламу грандіозні 150 мільйонів гривень! І це для того, щоб зрештою знятися з виборів на користь Юлії Тимошенко. Тарута переконує: скільки витратив не знає, при цьому гроші власної партії «Основа» не використовував.
«Я не керівник партії. Керівник партії Андрій Ніколаєнко. Це з іншого бюджету, це з особистого мого бюджету, фонду президента, кандидата в президенти», - пояснює Тарута.
За підрахунками експертів, у 2018 році, ще до реєстрації кандидатом, Сергій Тарута витратив 64,4 млн грн лише на ролики по телебаченню. При цьому партія «Основа» звітувала про відповідні витрати, щоправда на 38 з половиною мільйонів. Сукупна вартість телереклами Тарути та його партії становить більш ніж 131 мільйон гривень. Понад 70% цих коштів або 94,5 мільйона, за рекламні ролики мав би отримати канал «Україна» Ріната Ахметова. При цьому, останні півроку Тарута в середньому двічі на місяць відвідував студію новин телеканалу. Чи оплачувалися такі візити - невідомо.
Інший улюблений гість телеканалу «Україна» - радикал Олег Ляшко. У 2018-у він, як і Тарута, рекламувався на телебаченні під партійним брендом. Витратив 46,7 млн грн. «Радикальна партія» у своєму річному звіті вказала витрати на рекламу лише у 36,9 мільйонів. А однопартійці Ляшка взагалі не знають, що його передвиборчі ролики фінансувалися з рахунків політсили.
«Пожертви людей і членів партії, членів фракції. А держфінансування партії сюди не входить, воно використовується на розвиток партії функціонування як передбачено законом», - запевняє «радикал» Ігор Мосійчук.
В "Самопомочі", натомість, не відрікаються від того, що бюджетні кошти, виділені партії, йшли на фінансування президентської кампанії Андрія Садового. Однак, навіть голова фракції не може назвати конкретні цифри.
«Без сумніву, частина процесу, який робить партія, є частина процесу, який робить кандидат в президенти Андрій Садовий. Тому беззаперечно є частина, яка частина я вам цього не скажу», - розповідає Олег Березюк.
Лише за січень-лютий цього року Андрій Садовий витратив на кампанію більше 40 мільйонів гривень, і, зрештою, знявся на користь Анатолія Гриценка.
Між тим, за кількістю телереклами в перші два місяці виборчої кампанії лідером став Юрій Бойко, що з'являвся в рекламних блоках 2695 разів. Офіційно він витратив на президентську кампанію понад 46 мільйонів гривень. Однак, сам цих мільйонів не рахував.
«Можете назвати суму, яку ви вже витратили на передвиборчу кампанію? - Да, вона є в нашому штабі. Є кошторис і по ньому є відповідна - Яка це сума? - Я зараз на пам'ять не скажу вам», - говорить Бойко.
В роликах на користь Юрія Бойка з'являвся кум Володимира Путіна Віктор Медведчук та навіть особисто президент Росії.
Скільки та від кого отримують кошти на свою кампанію кандидати в президенти – надважливі питання. Адже, ймовірно, в інтересах своїх спонсорів вони й діятимуть у випадку перемоги. Тому кандидати робили все, щоб приховати імена реальних мішків із грошима. Так, кампанію екс-однопартійця Бойка, Олександра Вілкула, офіційно фінансував менеджмент компаній Ріната Ахметова та його бізнес-партнера Вадима Новинського. Сам олігарх офіційно Вілкула не фінансував. Кандидат від «Опоблоку» - зі 111-ма мільйонами гривень - третій за витратами після Порошенка та Тимошенко, зайняв 8 місце за підсумками 1-го туру.
Ймовірно, бажання замаскувати реальних спонсорів спричинило аномальну активність донорів з одного міста в звітності Анатолія Гриценка. Понад чверть виборчого фонду кандидата наповнили мешканці 30-тисячного Володимира-Волинського, що на Волині. 17 донорів загалом перерахували Гриценку 28 мільйонів гривень, переважно по півтора мільйони кожен. Викликає підозри й інформація про донорів Юлії Тимошенко. Її виборчий фонд на 100% профінансувало Всеукраїнське Об'єднання «Батьківщина», яке, в свою чергу, нібито фінансують звичайні українці, серед яких пенсіонери, студенти і безробітні, котрі при цьому перераховують на рахунки партії сотні тисяч гривень. Права рука Тимошенко у Верховній Раді Сергій Соболєв переконує: «Батьківщину» справді фінансують прості громадяни.
«Ці громадяни фактично мали можливість перерахувати ці кошти», - запевняє Соболєв.
«Ви самі вірите, що касир, який працює в супермаркеті, перераховував партії 150 тисяч гривень? - Ви подивіться, хто чоловік у цього касира, там же в розслідуваннях все це є, там в розслідуваннях все це є, хто чоловік у цього касира, хто близькі родичі у цього касира», - пояснює нардеп.
В русі «Чесно» з'ясували: за перші два місяці від офіційного старту виборчої кампанії Юлія Тимошенко витратила на телерекламу найбільше – 79 мільйонів гривень. Один рекламний день вартував їй у понад 3 мільйони.
«Ми порахували, що у Юлії Тимошенко один ролик на телеканалі «Україна» міг коштувати більше 400 тисяч», - розповідає аналітик «Чесно» Олена Нікуліна.
Тоді як вже в березні лідера «Батьківщини» випередив діючий президент Петро Порошенко.
«Петро Порошенко в березні вийшов на такі масштаби рекламних кампаній, що витрачає в день 6 мільйонів гривень», - говорить аналітик «Чесно» Ігор Фещенко.
Напередодні 1-го туру виборів президент збільшив масштаби і зовнішньої реклами.
«В нього майже 4 з половиною тисячі площин в масштабах країни. 2 з половиною тисячі площин у Юлії Тимошенко. Півтори-дві у Володимира Зеленського. Один білборд, наприклад, в Києві може коштувати від 5 до 35 тисяч гривень», - підрахував Фещенко.
Україна – одна з перших країн, де Facebook почав публікувати дані про витрати на політичну рекламу та її аудиторію. Про ключових кандидатів у президенти тут поширювали значну кількість що реклами, то й чорного піару. Зазвичай, бюджет допису становив до 100 доларів. Найдорожчий пост розмістили проти Володимира Зеленського на сторінці «Коломойський-президент», його розкрутка вартувала до 50-и тисяч доларів.
В стільки ж обійшлася публікація зі сторінки фан-клубу Юлії Тимошенко.
та два пости Олександра Шевченка: привітання з 8 березня
та обіцянка справедливого суду.
Проти своїх суперників вели активну діяльність й інші претенденти в президенти. Так, Юлія Литвиненко записала ряд роликів проти Володимира Зеленського, Анатолія Гриценка та Юлії Тимошенко. А Сергій Каплін проти Тимошенко вів активну білбордну кампанію, і проти неї, а також Володимира Зеленського - випускав газету.
Більшості претендентам на президентське крісло вдалося, порушивши законодавство, оминути звітності про власні витрати. Стаття 57-а Закону «Про вибори Президента України» визначає, що кандидати можуть розпочинати передвиборчу агітацію лише з наступного дня після реєстрації у ЦВК. Проте, ще за 9 місяців до виборів ми фіксували масштабну білбордну кампанію та тисячі роликів майбутніх кандидатів на телебаченні та в інтернеті. Відповідно, витрати на них йшли повз виборчі фонди кандидатів. При цьому дехто витратив ще до старту кампанії навіть більше, ніж під час офіційних перегонів.
«Топ-3 політики за витратами в 2018 році це Петро Порошенко, Юлія Тимошенко і Олександр Шевченко», - говорить Олена Нікуліна.
Згідно з даними телевізійного моніторингу, політики впродовж 2018-го року витратили на телерекламу понад 647 мільйонів гривень. Найбільше - Петро Порошенко – 175 мільйонів. Далі Юлія Тимошенко, Олександр Шевченко, Сергій Тарута та Олег Ляшко.
Політична реклама, що з'являлася до офіційного старту президентської гонки, могла вплинути на виборців, а отже, така практика порушує міжнародні стандарти проведення виборів і суперечить українському законодавству. Водночас такий фальстарт створює нерівні умови для кандидатів.
«Є певний тільки ешелон, перший такий топ кандидатів і партій, які собі можуть дозволити гратися в політику. Для того, щоб іншим зайти в цей процес, їм треба мати на вході одразу приблизно кілька десятків мільйонів доларів», - зазначає Ігор Фещенко.
Вибори в Україні залишаються одними з найдорожчих в Європі. Експерти не втомлюються наголошувати на необхідності їхнього здешевлення. В той же час, реклама кандидатів повинна бути офіційною і оплаченою коштами легального походження.